Idź do:

Niezwykłe, wspaniałe, wymagające – czyli Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. Poznaj jego architektoniczne wyzwania.

Trudno wyobrazić sobie obiekt trudniejszy i bardziej prestiżowy niż Muzeum Drugiej Wojny Światowej w Gdańsku. Na realizację projektu wnętrz składają się następujące elementy:

  • fantazyjnie ukształtowane ściany o znacznej wysokości;
  • niezbędna odporność na uszkodzenia mechaniczne;
  • wachlarz wymagań użytkowych i normowych do spełnienia;
  • wymagana prawem odporność pożarowa, izolacyjność akustyczna i termiczna.

Muzeum II wojny światowejIstnieją w praktyce projektantów i wykonawców realizacje o różnym stopniu skomplikowania: prostsze i trudniejsze, podobnie projekty bardziej lub mniej prestiżowe. Nieskomplikowanych projektów jest wiele. Trudniejsze to najczęściej te o bardzo rozbudowanych programach funkcjonalnych i olbrzymich wymaganiach jakościowych. Mówiąc bardziej wprost takie projekty to szpitale, teatry i muzea. Trudniejsze, to również te zaprojektowane przy użyciu nietypowych technologii, w niespotykanych lokalizacjach i o niecodziennych rozwiązaniach.

Prestiż to sprawa trudniejsza do zdefiniowania. Wpływa na niego zarówno wielkość obiektu jak i jego znaczenie dla miejsca, w którym powstanie. Istotna jest także osoba projektanta lub projektantów, założyciela czy wreszcie funkcja jakiej budynek ma służyć.

Niezwykłe, wspaniałe, wymagające

Muzeum II wojny światowejPatrząc na powyższe definicje trudno wyobrazić sobie obiekt trudniejszy i bardziej prestiżowy niż Muzeum Drugiej Wojny Światowej w Gdańsku. Projekt powstały w wyniku dwóch konkursów: pierwszego, który zwizualizował główną ekspozycję, oraz drugiego - międzynarodowego konkursu architektonicznego, którego efektem była niezwykle oryginalna bryła budynku autorstwa gdyńskiego studia architektonicznego “Kwadrat”. W zasadzie bryła wejścia do budynku, bo samo muzeum zgodnie z projektem znajduje się pod ziemią, w głębokim na kilkanaście metrów wykopie zabezpieczonym tzw. szczelną wanną fundamentową. W niej znajduje się ponad 23 tysiące metrów kwadratowych powierzchni użytkowej, z których ponad pięć tysięcy metrów kwadratowych zajmuje wystawa główna. Jest to więc jedna z największych wystaw prezentowanych przez muzea historyczne na świecie. Sama ekspozycja również jest nietuzinkowa.

Wymagania projektu

Muzeum II wojny światowejZnaczna część jej konstrukcji opiera się na fantazyjnie ukształtowanych ścianach, z reguły o znacznej wysokości (miejscami przekraczającej 7m), pionowych i pochyłych. Dodatkowym utrudnieniem jest fakt, że większość z nich może być kotwiona jedynie do posadzki, a niektóre są dodatkowo obciążone umocowanymi do nich eksponatami. Do tego wszystkiego dodać trzeba jeszcze cały wachlarz wymagań użytkowych i normowych. Z jednej strony dochodzi więc niezbędna odporność na uszkodzenia mechaniczne, pozwalająca bez uszczerbku przetrwać wizytę setek tysięcy zwiedzających rocznie, z drugiej natomiast wymagana prawem odporność pożarowa oraz izolacyjność akustyczna i termiczna.

- Praca we wnętrzach Muzeum była dla wykonawcy przede wszystkim wyzwaniem i sprawdzianem jego umiejętności – opowiada Zdzisław Leszkowski, właściciel firmy Renova, która realizowała zabudowę wnętrza Muzeum - Skumulowane wymagania projektu, ogrom przestrzeni i nietypowe w popularnym rozumieniu zastosowania płyt g-k spowodowały, że mieliśmy tu do czynienia z „zawodami Formuły I”. Jak można się przekonać na własne oczy, i materiały i nasza praca zdała ten egzamin śpiewająco - dodaje z uśmiechem.

Wysokie ściany, wentylacja, akustyka, bezpieczeństwo pożarowe

Muzeum II wojny światowejAby osiągnąć to wszystko - użyto między innymi całego wachlarza produktów i rozwiązań Siniat i Promat. Te drugie - to przede wszystkim system Promaduct®-500, pozwalający na zabezpieczenie przeciwpożarowe kanałów wentylacyjnych. W zagłębionych pod ziemią kondygnacjach muzeum wentylacja jest elementem newralgicznym. Z jednej strony ogromne przestrzenie wymagają dużych przekrojów kanałów, z drugiej natomiast te same przekroje stanowić mogą poważne zagrożenie, jako potencjalne drogi rozprzestrzeniania pożaru. Stąd konieczność odpowiedniej ich izolacji. Do tego celu użyto ponad 4.000m² płyt Promatect®-L500. Służyć one mogą zarówno do izolowania i konstruowania kanałów wentylacyjnych, jak i oddymiających. Zapewniono więc w ten sposób zarówno bezpieczny system wentylacyjny Muzeum, jak i jego bezpieczeństwo pożarowe. Pozostały kwestie estetyczne i akustyczne. Tu z pomocą przyszło ponad 40.000m² produktów Siniat, za każdym razem projektowanych indywidualnie pod kątem pożądanych właściwości. Jako konstrukcji nośnej używano głównie profili Nida UA 100, w miarę potrzeb zdwajanych i wzmacnianych. Umożliwiło to wykonanie założonych przez projektantów niezwykle wysokich (przekraczających 7m wysokości) ścian, kotwionych w większości wyłącznie do posadzki. Wyzwaniem było więc nie tylko zapewnienie im wystarczającej nośności, ale także sztywności. Do pokrycia podkonstrukcji w większości użyto płyt Nida Expert. Nie był to jednak koniec wyzwań. Tam gdzie konieczne było osiągnięcie wysokiej izolacyjności akustycznej (na przykład w celu odseparowania od siebie przestrzeni, w których odtwarzane miały być dźwięki ilustrujące różne fragmenty wystawy) - użyte zostały płyty Nida Sonic. To perforowane płyty gipsowo - kartonowe zaopatrzone dodatkowo w warstwę fizeliny akustycznej. Zostały zaprojektowane tak, aby jak najlepiej tłumić dźwięki (zwłaszcza odpowiadające charakterystyce głosu ludzkiego), a jednocześnie minimalizować zjawisko pogłosu, polegające z fizycznego punktu widzenia na wielokrotnym odbiciu dźwięku. Ich zastosowanie było więc w budynku Muzeum kluczowe chociażby dla odseparowania od siebie przestrzeni, w których dźwięki miały budować zupełnie inny nastrój, ale także dla skonstruowania idealnej akustyki wnętrz. W budynku użyto ich ponad 400m².

Innym produktem firmy Siniat, który pomógł w spełnieniu niezwykle wysokich wymagań stawianych przed przestrzeniami wystawowymi Muzeum Drugiej Wojny Światowej były płyty Nida Twarda. Stosowano je wszędzie tam, gdzie występuje zwiększone ryzyko wystąpienia uszkodzeń mechanicznych (czyli na ponad 1000m²). Celem było zapewnienie, że dla każdego kolejnego odwiedzającego wizyta w Muzeum będzie jednakowym przeżyciem - i nie powinno mieć znaczenia, czy będzie to gość pierwszy, setny czy stutysięczny. Ściany przestrzeni ekspozycyjnych muszą być wystarczająco mocne i trwałe, żeby nie ulec upływowi czasu i ogromnemu zużyciu wynikającemu z nieprzerwanej rzeki zwiedzających. Zastosowane w tych miejscach płyty Nida Twarda charakteryzują się więc rdzeniem wzmocnionym wiórami drewna, znacznie zwiększającymi ich twardość i wytrzymałość.

Po prostu pięknie

Muzeum II wojny światowejZostały więc spełnione wymogi użytkowe i prawne. Pozostał jeszcze jeden, co najmniej równie ważny, chociaż zdecydowanie najtrudniej mierzalny efekt - estetyka. Tutaj także pomogły zalety produktów Siniat. Specyfika zabudowy z płyt gipsowo - kartonowych umożliwia niemal dowolne kształtowanie przestrzeni i niezmiernie precyzyjną realizację wymogów projektowych. Jest to oczywiście spore wyzwanie wymagające sprawnego wykonawcy i doskonałego zespołu projektowego, niemniej i te warunki zostały spełnione. Pomogła w tym także charakterystyka płyt Nida Gięta o bardzo wysokiej elastyczności. Dzięki temu produktowi można było uzyskać nie tylko niezwykle wyrafinowaną rzeźbę przegród o ostrych krawędziach, ale także miękkie przejścia między płaszczyznami, skomplikowane krzywizny łuków i łagodne linie ścian prowadzące zwiedzających wzdłuż założonego przez projektantów kierunku. Minimalny promień gięcia wynoszący zaledwie 30cm nie stanowił w tym wypadku niemal żadnej bariery, pozwalając na dość swobodną realizację wizji.

***

Efektem zastosowania całej palety produktów Siniat jest więc przestrzeń nietuzinkowa. Z jednej strony bezpieczna i odporna, ale także pozwalająca swobodnie operować bodźcami oddziałującymi na wszystkie zmysły oraz bodźce te od siebie separować. Tam, gdzie to potrzebne - pozwala widza przytłoczyć czy wręcz przestraszyć, tak aby chociaż w części poczuł ducha tego strasznego czasu. W innych z kolei miejscach pozwala na skupienie i koncentrację, odcinając od bodźców zewnętrznych. Umożliwia precyzyjne zobaczenie i usłyszenie ekspozycji. Daje więc wszystko, co potrzebne do jej zrozumienia - a to przecież jest głównym celem Muzeum Drugiej Wojny Światowej.

POZNAJ INNE ARTYKUŁY NASZYCH EKSPERTÓW

Muzeum nad Wisłą według Siniat
Muzeum nad Wisłą według Siniat
Współczesna sztuka jest w stanie bardzo szybko reagować na zmiany i dostosowywać się do nowej rzeczywistości. WIĘCEJ >
Nowy, wielofunkcyjny dworzec Łódź Fabryczna
dworzec Nowa Łódź Fabryczna
Łódź od wielu lat realizuje imponujący i szeroko zakrojony program inwestycyjny, który ma podnieść atrakcyjność miasta i zrewitalizować jego centrum. WIĘCEJ >

ZOBACZ NASZE FILMY

Konstrukcyjna płyta wiórowo-cementowa
Konstrukcyjna płyta wiórowo-cementowa Duripanel od Siniat
Płyta cementowa Bluclad
Płyta cementowa Bluclad - wideo

NEWSLETTER SINIAT

Nie przegap przydatnych porad na temat montażu płyt gipsowo-kartonowych, powiadomień o nowych instrukcjach wideo z zastosowaniem systemów suchej zabudowy, czy informacji na temat innowacyjnych narzędzi Siniat takich jak kalkulator czy wyszukiwarka systemów.

Bądź z nami na bieżąco - zapisz się na newsletter!


Zapisz się >

Chcesz zarabiać więcej? Zapisz się na profesjonalne szkolenie w Twoim regionie!

Kontakt do pracowników Siniat

Dystrybutorzy Siniat blisko Ciebie