Muzeum nad Wisłą według Siniat

Współczesna sztuka jest w stanie bardzo szybko reagować na zmiany i dostosowywać się do nowej rzeczywistości. I to tak dalece, że sama zewnętrzna powłoka muzeum może stać się płótnem dla kolejnego artysty i miejscem dla współczesnego obrazu. Takie podejście oferuje ogromną swobodę twórcom i kustoszom muzeum. Jednocześnie to ogromne wyzwanie zarówno dla wybranych materiałów, jak i dla wykonawcy.

Sztuka nowoczesna - czyli jaka?

Muzeum nad Wisłą według Siniat

Sztukę powstającą obecnie nazywamy “nowoczesną”, zakładając tym samym, że skoro jest nasza i do nas przemawiająca - to i my musimy przecież być równie nowocześni. Nowoczesne też muszą być obiekty, w których sztuka ta jest eksponowana - nie zawsze jednak po to, aby prezentowane dzieła współgrały z wnętrzem. One często na zasadzie kontrastu doskonale wpisują się także w historyczne budynki czy przestrzenie miejskie. Częściej po to, aby ułatwić nam odbiór i wykorzystać pełny potencjał dzieła - z reguły wielowątkowego, bazującego na kontekście, doświadczeniach widza i wzorcach kulturowych. Pojawia się więc pytanie, jakie powinny być nowoczesne obiekty muzealne, aby podkreślały te cechy. Czy budynek ma być kolejną rzeźbą, konkurującą z zawartymi w nim kompozycjami, jak chociażby w wypadku muzeum w Bilbao, czy też może powinien tylko stwarzać tło, umożliwiające ekspozycję? Być może tak jak współczesna sztuka powinien móc bardzo szybko reagować na zmiany i dostosowywać się do nowej rzeczywistości?

Lekka i tymczasowa – ale zawsze architektura

Muzeum nad Wisłą według Siniat

Adolf Krischanitz projektując obiekt znany nam dzisiaj jako Muzeum nad Wisłą wybrał tą drugą drogę. Poszedł nią nawet nieco dalej, decydując się w zasadzie na brak samodzielnej architektury - sama zewnętrzna powłoka muzeum ma również stać się płótnem dla kolejnego artysty, miejscem dla współczesnego obrazu. Takie podejście daje ogromną swobodę twórcom i kustoszom muzeum. To jednak także ogromne wyzwanie zarówno dla wybranych materiałów, jak i dla wykonawcy. Chociażby dlatego, że wymusza osiągnięcie powierzchni fasady, która pozostawi jak największą swobodę twórcom, nie wprowadzając ograniczeń mogących zniweczyć zamysł artystyczny, na który przecież architekt nie miał i nie chciał mieć wpływu. Założył przy tym także, że obiekt muszą charakteryzować cechy istotne także dla dzisiejszej sztuki - lekkość i tymczasowość. Powinien się doskonale wpisywać w kontekst - i to nie jeden, berliński - bo tymczasowość zakłada przecież możliwość przenoszenia kubatury, chociażby nad Wisłę. Musiał być więc na tyle uniwersalny, aby sprostać wielu lokalizacjom. Tym celom podporządkowana została także technologia w jakiej go zaprojektowano. Całość wykonana została jako drewniany szkielet pokryty płytami cementowo-włóknowymi produkowanymi przez Siniat: Bluclad gr.10,0mm od strony zewnętrznej i Hydropanel gr. 12,0mm od strony wewnętrznej jako element wykończenia. Te pierwsze dzięki niemal całkowitej niewrażliwości na wilgoć i odporności na korozję biologiczną sprawdzą się doskonale po zewnętrznej stronie elewacji. Dzięki łatwości cięcia możliwe było dokładne dopasowanie do siebie kolejnych płyt i utrzymanie charakterystycznego, powtarzalnego rytmu fasady (wykorzystanego zresztą później przez autorów jednej z prac konkursowych). Z kolei zastosowane wewnątrz płyty Hydropanel, poza dużą odpornością na działanie wilgoci, odznaczają się także doskonałymi parametrami wytrzymałościowymi. Taki zestaw gwarantuje również błyskawiczny montaż i (w razie potrzeby) demontaż. Oba te produkty cechuje także duża odporność na działanie ognia - o czym za chwilę. Ściany wewnętrzne zaprojektowano również jako szkieletowe, pokryte obustronnie płytami Hydropanel. Pokrycie dachu to z kolei oparte na kratownicowej konstrukcji płyty Duripanel B1 gr.18,0mm. Są to trójwarstwowe płyty wiórowo - cementowe, charakteryzujące się przede wszystkim bardzo wysoką nośnością i izolacyjnością akustyczną. Dodatkowo zostały one pokryte warstwami zapewniającymi odpowiednią izolacyjność termiczną,odporność na wilgoć i ogień.

Bezpieczna przestrzeń wystawiennicza

Muzeum nad Wisłą według Siniat

Bazując na tych założeniach powstał obiekt o powierzchni 1000m² i wysokości 10m, zawierający około 600m² przestrzeni wystawowej, a także niewielką kawiarnię i księgarnię. Doskonale spełnia wymagania stawiane przestrzeniom wystawienniczym, umożliwiając swobodną kontemplację ekspozycji. Przy tym wszystkim nie wolno nam zapomnieć, że mimo całego tego ładunku emocjonalnego związanego ze sztuką - to jednak nadal muzeum, a więc obiekt użyteczności publicznej, który musi spełniać określone prawnie wymagania. O ile kwestie ewakuacji, wentylacji, etc. są w wypadku tak prostego obiektu dość łatwe - najtrudniejszymi są z reguły problemy pożarowe. Tak było i w tym przypadku. Aby im sprostać firma Siniat wraz z generalnym wykonawcą czyli warszawskim Warbudem zlecili Instytutowi Techniki Budowlanej przeprowadzenie badań i określenie klasyfikacji ogniowej dla ścian zewnętrznych w zakresie rozprzestrzeniania ognia przez ściany w wypadku pożaru od strony elewacji. W ich wyniku konstrukcja składająca się z płyt Bluclad i Hydropanel na konstrukcji drewnianej uzyskała klasyfikację NRO, czyli nie rozprzestrzeniająca ognia - a więc najwyższą w tej kategorii. Stworzona w ten sposób fasada poza bezpieczeństwem i lekkością otrzymała jeden jeszcze bardzo pożądany atut – stała się doskonałym podkładem do stworzenie dzieła sztuki.

Przenikanie sztuki i architektury

Muzeum nad Wisłą według Siniat

Na ogłoszony konkurs napłynęło ponad 50 zgłoszeń, z których jury wybrało pracę autorstwa Sławomira Pawszaka, obecnie zdobiącą fasady. Drugie miejsce zdobył Marek Sobczyk, a ze względu na przenikanie sztuki z architekturą na naszą uwagę zasługuje wyróżniony projekt kolektywu artystycznego Minoga, w którym artyści zdecydowali się wykorzystać delikatny rytm elewacyjnych płyt Bluclad i podkreślić go miedzianymi krążkami, służącymi jako rodzaj chemicznego zegara (a w zasadzie kalendarza). Jego działanie jest tyle proste, co genialne: odmierza czas trwania muzeum przez patynowanie materiału i powstające pod nimi zacieki, malujące na elewacji fantastyczne wzory.

ZOBACZ NASZE FILMY

Konstrukcyjna płyta wiórowo-cementowa
Konstrukcyjna płyta wiórowo-cementowa Duripanel od Siniat
Płyta cementowa Bluclad
Płyta cementowa Bluclad - wideo

Help for your project

Not sure which acoustic system or product you should choose for your project or need advice on how to install our products to avoid the creation of preferential mechanical paths?

Newsletter Siniat

NEWSLETTER SINIAT

Newsletter Siniat

Nie przegap przydatnych porad na temat montażu płyt gipsowo-kartonowych, powiadomień o nowych instrukcjach wideo z zastosowaniem systemów suchej zabudowy, czy informacji na temat innowacyjnych narzędzi Siniat takich jak kalkulator czy wyszukiwarka systemów.

Bądź z nami na bieżąco - zapisz się na newsletter!