Stacja Steinberg

Obiekty referencyjne
Architektura

Architektura organiczna w Leogang – niezwykła budowla wpisana w naturę.

Budynek stacji dolnej w austriackim kurorcie Leogang. Widok z zewnątrz.
Budynek stacji dolnej w austriackim kurorcie Leogang. Widok z zewnątrz.

Zapraszająco i dynamicznie - tak wita gości stacja nowej kolejki Steinberg w popularnym ośrodku sportów zimowych Leogang w Krainie Salzburskiej. Ekspresyjny budynek łączy w sobie wiele funkcji i jednocześnie zapewnia zwiedzającym dobrą orientację. Dla architektów W2 Manufaktur ważne było, aby umieścić budynek w scenerii otaczającego krajobrazu górskiego i skierować uwagę zwiedzających na przyrodę. Dlatego wybrali materiały klasyczne, takie jak tynk, beton, stal i szkło. Sufity zakrzywione wewnątrz i na zewnątrz budynku zostały wykonane z zastosowaniem systemów suchej zabudowy. Do wykonania okładziny drewnianej konstrukcji nośnej wymagane były bardzo odporne na wilgoć płyty. Ponadto musiały one dostosować się do krzywizn i być łatwe w montażu. Spełniająca wszystkie te wymagania specjalistyczna płyta gipsowa z włóknami Nida Hydro sprawdziła się tu doskonale. 

Budynek stacji dolnej w austriackim kurorcie Leogang. Widok z zewnątrz.
Budynek stacji dolnej w austriackim kurorcie Leogang. Widok z zewnątrz.

Nowa brama na teren narciarski Skicircus

Od zimy 2015/16 roku Skicircus oferuje swoim gościom ponad 270 km tras zjazdowych oraz 70 ultranowoczesnych kolejek linowych i wyciągów. Teren Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang i Fieberbrunn jest zatem największym kompleksem narciarskim Austrii. Do niedawna z miejscowości Leogang prowadziła tylko jedna kolejka linowa na tereny sportów zimowych i sięgała już granic swoich możliwości. Dzięki porozumieniu kolei górskiej Leogang w roli inwestora, właścicielami gruntów z prawie 80 rolnikami i odpowiedzialnymi władzami, wszystkie przygotowania do budowy drugiego wyciągu gondolowego zostały przeprowadzone w ciągu siedmiu lat. Ceremonia wmurowania kamienia węgielnego pod kolejkę Steinberg odbyła się w marcu 2014 r., a niespełna dziewięć miesięcy później otwarto nowy obiekt. Obecnie ok. 2.500 osób na godzinę może dostać się na górę bezpiecznie i szybko pokonując przy tym odległość 3.800 metrów.

Budynek stacji dolnej w austriackim kurorcie Leogang. Widok z zewnątrz.
Budynek stacji dolnej w austriackim kurorcie Leogang. Widok z zewnątrz.

Dla architektów ważne było uwydatnienie panoramy górskiej i zastosowanie prostych, wysokiej jakości materiałów.

Budynek stacji dolnej w austriackim kurorcie Leogang. Widok z zewnątrz.
Budynek stacji dolnej w austriackim kurorcie Leogang. Widok z zewnątrz.

Najważniejszą "wizytówką" kolejki Steinberg jest stacja dolna. Jej powierzchnia obejmuje nie tylko kasę biletową, wejście do gondoli, niezbędne pomieszczenia techniczne i biura - znajduje się tu również szkoła narciarska, wypożyczalnia sprzętu narciarskiego, a także sklep sportowy i bistro. Wszystkie te różne funkcje trzeba było zintegrować pamiętając o potrzebach osób niepełnosprawnych. 

Budynek stacji dolnej w austriackim kurorcie Leogang. Widok z zewnątrz.
Budynek stacji dolnej w austriackim kurorcie Leogang. Widok z zewnątrz.

Zaokrąglone formy wewnątrz i na zewnątrz obiektu zostały zrealizowane za pomocą specjalistycznej płyty Nida Hydro (na drewnianej konstrukcji).

Budynek zachwyca dużymi powierzchniami sufitów. W trakcie ich wykonywania trzeba było sprostać szczególnym wyzwaniom, jakimi są charakterystyczne dla tego typu regionu duże różnice temperatur w ciągu roku i zmieniające się obciążenia spowodowane wilgotnością. Zgodnie z dokumentacją przetargową, do zewnętrznej części obiektu, nie wystawionej na bezpośrednie działanie warunków atmosferycznych oraz dla otwartego wnętrza stacji, konieczna była okładzina szczególnie odporna na wilgoć. Montaż suchej zabudowy zlecono Georgowi Gschwandtl i jego zespołowi, którzy wybrali do realizacji tego zadania płytę Nida Hydro od Siniat: płyta Nida Hydro charakteryzuje się łatwością obróbki i możliwością tworzenia zakrzywionych powierzchni ścian i sufitów. Ze względu na kształt budynku, żaden z ponad 700 zastosowanych paneli nie ma płaskiej powierzchni, stąd właściwości te były szczególnie ważne.

Budynek stacji dolnej w austriackim kurorcie Leogang. Widok z zewnątrz.
Budynek stacji dolnej w austriackim kurorcie Leogang. Widok z zewnątrz.
Budynek stacji dolnej w austriackim kurorcie Leogang. Widok z zewnątrz.
Budynek stacji dolnej w austriackim kurorcie Leogang. Widok z zewnątrz.

Montaż systemów suchej zabudowy trwał 6 tygodni. Ze względu na dużą wysokość budynku konieczne było zastosowanie podnośników. Prosta obsługa i stosunkowo niewielka waga zostały docenione przez wykonawców. Ponieważ w tym samym czasie wykonywane były inne prace, takie jak układanie podłóg, konstrukcja i płyty były często montowane w poszczególnych strefach jednocześnie.

Logistyka placu budowy i wyjątkowo krótki czas jej realizacji wymagały etapowego wykonania konstrukcji i mocowania płyt.

Konstrukcja do montażu suchej zabudowy znajduje się w odległości ok. 1,5 metra od konstrukcji nośnej. Składa się ona z litego drewna konstrukcyjnego o przekrojach od 6/8 cm do 2,3/12 cm. Wybrano wąskie deski świerkowe ze względu na ich elastyczność, aby możliwa była realizacja zakrzywionych form. Konstrukcja została tylko częściowo prefabrykowana, a większość przycięć wykonano bezpośrednio na miejscu, w tym płyt Nida Hydro. "Obróbka przebiegała całkowicie bez problemów przy pomocy noży do g-k, tak jak w przypadku zwykłych płyt gipsowo-kartonowych” - mówi Georg Gschwandtl.

Specjalistyczne płyty zostały ustawione za pomocą platformy podnoszącej i zamocowane za pomocą śrub do konstrukcji drewnianych.

Ponieważ wszystkie płyty zostały zamontowane na zakrzywionej podstawie, wysoka elastyczność płyt Nida Hydro była ich wielką zaletą. "W niektórych przypadkach promienie były naprawdę małe, ale płyty można było bardzo dobrze dopasować do konstrukcji wspierającej", mówi Gschwandtl. 

Jak potwierdza Georg Gschwandtl, logistyka na placu budowy również przebiegała sprawnie: "Około 90% płyt zostało dostarczonych na plac budowy na początku prac. Tuż przed ukończeniem, kiedy byliśmy w stanie określić dokładną pozostałą ilość, zamówiliśmy brakujące 10%. Dzięki krótkim czasom dostawy, było to dla nas idealne rozwiązanie".